Na czym polega coaching menadżerski?
John C. Maxwell uważa, że to lider organizacji jest główną przyczyną problemów i źródłem efektów. Cytuję światowej sławy eksperta, który poświęcił ponad pięćdziesiąt lat na rozwój przywództwa. Zobrazował to w jednym z opisywanych przez niego dwudziestu jeden praw przywództwa. To prawo nazwał, nieco żartobliwie, „prawem pokrywki”. Ta metafora pokazuje jak działa organizacja. Pokrywka symbolizuje lidera, garnek to firma, zawartość to zasoby oraz możliwości biznesu (w tym ludzie).
Jeżeli gotujesz na przykład mleko, to zarówno garnek jak i pokrywka stanowią granicę dla zasobów. Lider jest pokrywką w tym sensie, że jeśli utrzymuje zawartość stabilnie w garnku, to firma prosperuje dobrze. Jeżeli jednak firma chce się rozwijać, to lider, który nie nadąża, będzie automatycznie blokował rozwój biznesu, a zasoby zaczną przeciekać i marnować się, jak to ma miejsce w przypadku kipiącego mleka.
Każdy świadomy i odpowiedzialny właściciel firmy czy menedżer wolałaby tego uniknąć, a to oznacza, że potrzebuje wiedzy, umiejętności i odpowiednich narzędzi, aby móc wpływać na siebie i wprowadzać zmiany, zanim jego zasoby zaczną kipieć. To zadanie spełnia coaching menadżerski.
Podczas sesji, które prowadzę jednym z takich efektywnych narzędzi jest mój autorski model coachingu menedżerskiego, który nazwałam WAKE-UP. Prezentuje on krok po kroku, jak należy przejść od problemu biznesowego do realizacji celu, jaki założył sobie właściciel firmy lub menadżer.
Na czym polegają poszczególne etapy?
Wskazanie symptomów
Jeśli rozpoczynamy pracę z jakimkolwiek problemem w firmie – najpierw trzeba dokładnie wskazać symptomy, czyli postawić dokładną diagnozę sytuacji. Wszyscy dobrze wiemy, że bez dobrej diagnozy można podjąć chybione działania, a to doprowadzi jedynie do zbędnego wydatkowania energii, która przyniesie mizerne lub żadne efekty.
Autorytet, znawca tematu
Kolejny etap, to znalezienie Autorytetu, osoby która będzie znawcą tematu, co pozwoli jej przeprowadzić lidera w firmie przez proces zmian. I tu pojawia się kluczowe wyzwanie. Jak dobrać odpowiedniego eksperta? Przede wszystkim musi to być osoba – praktyk, która ma znajomość problemu na poziomie jej własnych doświadczeń i przede wszystkim, udało jej się pomóc innym przy rozwiązywaniu podobnych problemów. Specjalistę trzeba sprawdzić. Istnieje kilka sposobów na to: dobry specjalista zaczyna od zadania szczegółowych pytań, co pozwala mu na dobre postawienie diagnozy. Specjalista weryfikuje, mówi o pewnych rzeczach wprost, nawet, jeśli jest to „nie miłe”, ponieważ uczciwe postawienie sprawy jest dla niego cenniejsze niż „złapanie klienta”. Dobry specjalista nie zawsze podejmie się współpracy lub zrobi to na określonych warunkach, które zwiększają szansę na sukces.
Konkretne przyczyny
Specjalista, który jest rzeczywistym znawcą tematu zacznie od przyczyn. Dokona na początku diagnozy, która pozwala na precyzyjne określenie przyczyn zachodzących problemów. Trzeba zatem przejść od objawów do źródła problemu.
Efektywne metody zmiany
Jeżeli pracujesz z dobrym ekspertem to będzie on potrafił dobrać odpowiednie narzędzia, które w optymalnym czasie pomogą dokonać konkretnych i mierzalnych zmian.
Uwolnienie potencjału
Efektywna praca prowadzi do uwolnienia energii, pozwalającej na kreatywne działanie. To moment, w którym ekspert kończy etap rozwiązywania problemów, czyli pomógł klientowi uwolnić się od blokad. Następnie określił precyzyjnie cele, etap, na którym jest klient i pomógł stworzyć odpowiednią strategię przejścia z punktu, w którym klient jest do punktu, w którym chce być.
Praktyczna realizacja celu
To czas, gdy klient podejmuje samodzielnie lub ze wsparciem merytorycznym eksperta, działania pomagające mu zmierzać do określonego przez klienta celu. Efektem całego procesu jest realizacja tego, co zostało założone.
Jak zacząć coaching menadżerski?
Trudno jest dokonać zmiany samodzielnie będąc we własnej skórze. Albert Einstein powiedział kiedyś:
“Nie możemy rozwiązywać problemów używając takiego samego schematu myślowego, jakim posługiwaliśmy się w trakcie ich pojawienia się”.
Dlatego skorzystanie z pomocy eksperta jest drugim krokiem w modelu WAKE-UP. Specjalista, dzięki temu, że pomógł już innym, ma zarówno dystans do problemu, jak i szerszą perspektywę. Efektem tej pracy jest doprowadzenie klienta do celu najbardziej optymalną drogą.
Jeżeli czujesz, że potrzebne jest Tobie wsparcie i chcesz wprowadzić konkretne zmiany w swoim biznesie, zapisz się na bezpłatną konsultację. Sprawdź jak mogę Tobie pomóc rozwiązać te problemy.