Optymizm kojarzy się z uśmiechem na twarzy, z pozytywnym podejściem do różnych spraw. Zastanówmy się jak stać się optymistą? W jaki sposób zmienić swoje spojrzenie na świat? Jakie są myśli optymisty? Na ile użyteczne jest stwierdzenie: myśl pozytywnie?

Badania potwierdzają, że optymistyczne nastawienie przyczynia się do osiągania lepszych wyników. W literaturze dotyczącej optymizmu i pesymizmu możemy spotkać zjawisko zwane efektem Pigmaliona, bądź samospełniającego się proroctwa. W tym zjawisku chodzi o to, że jeśli będziemy pesymistycznie nastawieni do jakiegoś ważnego wydarzenia dla nas, to najprawdopodobniej nie osiągniemy zamierzonego celu. Załóżmy, że powtarzasz sobie w myślach, że nie zdasz egzaminu na prawo jazdy, bo nie potrafisz jeździć. Twoje szanse na ukończenie egzaminu z pozytywnym wynikiem spadają. To działa w obie strony. Jeśli jesteś optymistycznie nastawiony – twoje szanse na sukces rosną.

Optymistą może stać się każdy, niezależnie od wieku. Przedstawię Ci proste ćwiczenie, które będzie wstępem do dalszej pracy nad samym sobą. Składa się ono z trzech kroków.

  1. Obserwuj siebie. Zwróć uwagę na sytuację aktywujące, czyli takie, które wywołują w Twobie negatywne myślenie. Zacznij nosić ze sobą zeszyt i wypisuj w nim te sytuacje i towarzyszące im uczucia, myśli, które się pojawiają oraz twoją standardową reakcję, do której skłaniają Cię myśli (np. narzekanie). Obserwuj swoje emocje do momentu gdy się skończą. Zastanów się jaka jest pozytywna intencja, która kryje się za tymi emocjami?
  2. Nabierz dystansu do danej sytuacji. Zmień stan mentalny. Rozejrzyj się dookoła i opisz w myślach coś co przykuło Twoja uwagę, co ciekawego  zauważyłeś za oknem? Pozbądź się negatywnych myśli, a następnie skoncentruj się na zajęciach, które musisz wykonać. Weź trzy głębokie wdechy i przejdź do punktu trzeciego.
  3. Odpowiedz sobie szczerze na pytanie: Co w tej z pozoru negatywnej sytuacji mogę znaleźć pozytywnego. Jaka to jest dla mnie okazja? Do jakiej zmiany zachęca mnie ta sytuacja? Jaką informację zwrotną dostaję od świata i jak ją mogę przekuć na coś dla mnie użytecznego?

 Dopisz na kartce, na której wcześniej wypisałeś przytłaczające Cię myśli, zdania pozytywne, które zastąpią Ci negatywne myślenie. Na przykład: „Podczas zebrania w pracy szef podsumuje osiągnięcia pracowników, może otrzymamy konstruktywną krytykę, dzięki czemu będziemy się mogli dalej rozwijać i jeszcze lepiej wykonywać swoja pracę”. To stwierdzenie nie powoduje, że tak jak w pierwszym punkcie poczujemy się zdemotywowani i zdołowani. Wręcz przeciwnie – nasze uczucia będą neutralne i nie wpłyną negatywnie na samopoczucie.

Z czasem nawyk pozytywnego myślenia wchodzi w krew 🙂

Stosuj to ćwiczenie codziennie przez miesiąc a zaczniesz zauważać konkretne rezultaty bardzo szybko. Warunek jest jeden – potrzeba w tym konsekwencji.
Jeśli spodobało Ci się to ćwiczenie i uważasz, że chciałbyś lub chciałabyś głębiej popracować nad swoim rozwojem – zapisz się na bezpłatną konsultację.

Komentarze

comments