Jak przyspieszyć naukę jezyków?

 

Witaj po moim urlopie 🙂 Od poniedziałku jestem już dostępna i działam. Tymczasem wywiadów ciąg dalszy.

Od czasu do czasu trafiają do mnie osoby, które pytają: „Jak przyspieszyć naukę języków obcych?”. Narzekają, że trudno jest im się zmotywować, stale męczą się z własnym zniechęceniem. Męczą sie na zajęciach i przede wszystkim mają słabe efekty. Ja wtedy odpowiadam: „Posłuchaj – nauka języków obcych może być szybka, lekka i przyjemna, jeśli zastosujesz odpowiednie podejście. Mam dla Ciebie jedną skuteczną receptę – nazywa się Ewa Ostarek.” Wtedy odsyłam ich do Ewy, bo wiem, że potrafi ona niesamowicie pomóc człowiekowi, który ma wyzwanie z nauką języka angielskiego.

Oto wywiad, który nagrałam jakiś czas temu z Ewą, w którym wyjaśnia ona podstawowe zasady, jakie stosuje podczas nauki.

 

ABC skutecznej nauki

 

Oglądając to wideo dowiesz się wielu ciekawych rzeczy:

  • Dlaczego blokujesz się podczas nauki języków obcych i z czego to wynika?
  • Jak zwiększyć motywację i entuzjazm podczas nauki?
  • Co trzeba robić, aby uczyć się skuteczniej języków obcych?
  • Od czego zacząć?
  • Jakie są narzędzia przyspieszające naukę?

 

Rozmowy z Ewą o języku angielskim zawsze napełniają mnie entuzjazmem, ponieważ wyraźnie widać, że Ewa kocha to, co robi i potrafi się dzielić swoją wiedzą.

 

Dlaczego warto zmienić metodę?

 

Można powiedzieć, że uczę się języków od wielu lat. Na podstawie moich własnych doświadczeń mogę powiedzieć, że odpowiedni nauczyciel może bardzo wiele odmienić. Przez większość życia z nauczycielami było różnie. Niektóre osoby potrafiły mnie zanspirować – inne nie. Niestety z przewagą tej drugiej grupy. Dopiero dużo później zrozumiałam, że nie znali oni podstawowej zasady edukacji, która jest ukryta pod nazwą 4MAT.

Co to oznacza?

Są ludzie, którzy potrzebują znać odpowiedź na pytanie: Po co? Dlaczego?. Czyli muszą rozumieć przyczynę, dla której coś jest lub powód dla którego warto coś robić – wtedy ich umysł to zapamięta.

Innym wystarczy podana informacja, aby mieli łatwość w jej zapamiętaniu, czyli muszą znać odpowiedź na pytanie: co?

Kolejna grupa ludzi to doświadczający, czyli osoby, które muszą coś zrobić, aby móc zapamiętać – teorie ich nie interesują, dopóki nie mają one realnego zastosowania w praktyce. Muszą poznać odpowiedź na pytanie „jak?„.

Ostatnia grupa to szaleni naukowcy, czyli ludzie, którzy zanim zastosują się do instrukcji przetestują wyjątki, w jakich dana rzecz, teoria może zafunkcjonować. To ktoś, kto weźmie przepis na danie i od razu go zmieni „po swojemu”, czyli musi znaleźć odpowiedź na pytanie: co jeśli?

 

W klasycznej edukacji, która jest poukładana głównie wg pruskiego systemu – jest faworyzowana tylko jedna grupa – te osoby, którym wystarczy znać odpowiedź na pytanie „co?”. Reszta grup to tak zwani – trudni uczniowie, ponieważ system nie jest dostosowany do tych metaprogramów.

Ewa jest świadoma, że tak to działą i w swojej pracy wykorzystuje wszystkie poziomy, aby dopasować się do potrzeb swoich uczniów.

To drugi wywiad z nią. Jeśli chcesz obejrzeć poprzedni wejdź tutaj.

Koniecznie obejrzyj wywiad i podziel się w komentarzu jak Ewa zainspirowała Cię do nauki? 🙂

Pozdrawiam ciepło 🙂

Komentarze

comments